پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
07 تير 1400 - 14:42

تلاش آمریکا برای بازسازی نظامی رژیم صهیونیستی

تکاپوی اسرائیلی‌ها برای عقد قراردادهای جدید با آمریکا و کسب حمایت ایالات متحده برای تامین تسلیحات و تجهیزات نظامی نشان از آن دارد که جنگ دوازده روزه غزه توانسته ضربه‌ای اساسی بر پیکره نظامی رژیم صهیونیستی وارد کند.
نویسنده :
مصطفی اسلامی
کد خبر : 9400

پایگاه رهنما:

تکاپوی اسرائیلی‌ها برای عقد قراردادهای جدید با آمریکا و کسب حمایت ایالات متحده برای تامین تسلیحات و تجهیزات نظامی نشان از آن دارد که جنگ دوازده روزه غزه توانسته ضربه‌ای اساسی بر پیکره نظامی رژیم صهیونیستی وارد کند. با توجه به آنکه هر موشک سامانه گنبد آهنین، ۸۰ هزار دلار قیمت دارد، به همین دلیل این موشک‌ها تنها زمانی شلیک می‌شوند که طبق محاسبات سامانه، یک پرتاب به سمت منابع پرجمعیت برود. این در حالی است که می‌توان برآورد کرد با توجه به حجم بالای موشک‌های شلیک شده توسط مقاومت در جنگ اخیر،رژیم صهیونیستی  متحمل چه خسارت اقتصادی و نظامی بزرگی شده است.

ارتش آمریکا در چارچوب قراردادی به ارزش 942 میلیون دلار، شرکت آمریکایی «آشکاش»  و شرکت ساخت سامانه‌های دفاعی پیشرفته« رافائل»  تل آویو را برای تأمین سامانه‌های تسلیحاتی کنترل از راه دور خود، انتخاب کرده است. سهم شرکت رافائل در این قرارداد بالغ بر 150 میلیون دلار است. سامانه‌های دفاعی پیشرفته رافائل یک شرکت فناوری و تولید جنگ افزار اسرائیلی است که در سال 1948 به عنوان لابراتور ملی تحقیق و توسعه دفاعی اسرائیل زیر نظر وزارت دفاع تأسیس شد و در سال ۲۰۰۲ به صورت یک شرکت با مسئولیت محدود درآمد. فعالیت رافائل در زمینه طراحی و تولید سلاح‌ها و فناوری‌های دفاعی و نظامی برای اسرائیل و مشتریان خارجی است.

پیش بینی می‌شود ارتش آمریکا در مجموع سه گردان را با حدود 900 نفربر و نیز سامانه‌های جدید که یک توپ 30 میلی متری را حمل می‌کنند، مجهز نماید. این سامانه‌ها طراحی و تولید شرکت رافائل است و در ارتش این رژیم از آن‌ها به عنوان سامانه‌های «مرگبار» نام برده می‌شود. نیروی زمینی ارتش اسرائیل از آن‌ها در نفربرها و نیز کشتی‌های نیروی دریایی استفاده می‌کند. با استفاده از این سامانه ها، نفربرها از توان شلیک بیشتری برخوردار خواهند شد و از نیروها به واسطه اجرای عملیات کنترل از راه دور که در عین حضور در نفربرها اقدام به شلیک خواهند کرد، محافظت بهتری به عمل خواهد آمد. در همین حال به نظر می‌رسد شرکت رافائل به دنبال انعقاد قرارداد دیگری برای سامانه دفاعی گنبد آهنین است.

نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده است که به دنبال یکپارچه سازی موشک‌های رهگیر« تامیر» گنبد آهنین با یک رادار ساخت آمریکا و سامانه عملیاتی به منظور حفاظت از نیروهای آمریکایی و منافع این کشور در برابر موشک‌های کروزی است که ایران و گروه‌های نیابتی این کشور از آن‌ها استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر،  طرح یکپارچگی موشک‌های اسرائیلی با سامانه‌های آمریکایی نیز دنبال می‌شود. بر اساس برخی گمانه زنی‌ها قرار است تصمیم گیری در زمینه اجرای این توافق و دستیابی به رهگیرها تا سال 2022  محقق شود. البته هنوز مشخص نیست که آیا شرکت رافائل و شریک آمریکایی آن یعنی شرکت ریتیون، به طور مستقیم این موشک‌های رهگیر را دریافت خواهند کرد یا مجبور به شرکت در مناقصه خواهند شد. این دو شرکت در سال گذشته اعلام کرده بودند برای تولید مشترک موشک‌های رهگیر تامیر مستقر در آمریکا آماده می‌شوند.

«بنی گانتس » وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در سفر اخیر خود به آمریکا و دیدار با مقامات این کشور درباره کمک‌های ویژه‌ای که آمریکایی‌ها می‌توانند در اختیار اسرائیل قرار دهند، صحبت کرد. از جمله مواردی که مورد اشاره گانتس بود، می‌توان به تأمین موشک‌های رهگیر گنبد آهنین و جایگزین سازی آن‌ها اشاره کرد. با توجه به نیروی هوایی اسرائیل برای رهگیری موشک‌های شلیک شده از نوار غزه در جریان درگیری اخیر ناگزیر به استفاده فراوان از این تجهیزات شدند، اینک با ضعف جدی مواجه هستند.

در رابطه با این راهبرد آمریکا چند ملاحظه وجود دارد:

 آمریکایی‌ها در حالی مدعی اند که گنبد آهنین در آزمایش‌های گذشته قابلیت خود را در برابر تهدیدات موشکی نشان داده که در جنگ اخیر مقاومت فلسطین با رژیم صهیونیستی کاملا مشخص شد که این گنبد فاقد توانایی کافی برای رهگیری انواع موشک‌ها است. از این رو به نظر می‌رسد توافق اخیر با شرکت رافائل بیش از آنکه تامین کننده نیازهای نظامی آمریکا باشد، نوعی بازگرداندن اعتبار به سامانه‌های دفاعی موسوم به گنبد آهنین است که رژیم صهیونیستی قصد داشت آن را به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس نیز صادر کند.

 تکاپوی صهیونیست ها برای عقد قراردادهای جدید با آمریکا و کسب حمایت ایالات متحده برای تامین تسلیحات و تجهیزات نظامی نشان از آن دارد که جنگ دوازده روزه غزه توانسته ضربه‌ای اساسی بر پیکره نظامی رژیم صهیونیستی وارد کند. با توجه به آنکه هر موشک سامانه گنبد آهنین، ۸۰ هزار دلار قیمت دارد، به همین دلیل این موشک‌ها تنها زمانی شلیک می‌شوند که طبق محاسبات سامانه، یک پرتابه به سمت منابع پرجمعیت برود. این در حالی است که می‌توان برآورد کرد با توجه به حجم بالای موشک‌های شلیک شده توسط مقاومت در جنگ اخیر،رژیم صهیونیستی  متحمل چه خسارت اقتصادی و نظامی بزرگی شده است.

احتمال آنکه آمریکایی‌ها اقدام به تامین بسته حمایتی یک میلیارد دلاری برای خرید تسلیحات توسط رژیم صهیونیستی کنند، بسیار زیاد است . به احتمال زیاد این طرح شامل تأمین بودجه خرید تسلیحات نقطه زن آمریکایی برای جنگنده‌های اسرائیلی است که در عملیات غزه نیز به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گرفت. باید توجه داشت که این اقدام مسبوق به سابقه است. کما اینکه در گذشته نیز آمریکا کمک کرده است تا منابع لازم برای توسعه سامانه گنبد آهنین تامین شود و  در همین رابطه نیز دو واحد آن را خریداری کرده است.

در شرایطی که رژیم صهیونیستی یک ماه پیش ضرب شست موشک‌های مقاومت فلسطین را چشید، مقامات جدید این رژیم به دنبال آزمودن توانمندی مقاومت هستند. جنگنده‌های صهیونیستی برای اولین بار تحت نخست‌وزیری نفتالی بنت، به بهانه مقابله با بالن‌های آتش‌زا مواضعی را در نوار غزه مورد هدف قرار دادند. بلافاصله نیرو‌های حماس واکنش نشان دادند و به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کردند که در پی آن، آژیر‌های خطر در مناطق نزدیک به غزه به صدا درآمدند. به نظر می رسد آمریکا بعد از جنگ 12 روزه رژیم صهیونیستی در غزه نگران کارایی تجهیزات نظامی این رژیم است و به دنبال بهینه کردن این تجهیزات است. غافل از آنکه حماس و جهاد اسلامی بخشی از توانمندی خود را در این جنگ به نمایش گذاشتند و در صورت نشان دادن دیگر توانمندی های نظامی، رژیم صهیونیستی باید بجای دو میلیون پناهگاه ، بیش از پنج میلیون پناهگاه را برای شهروندان خود تعبیه کند که در این صورت، بخش زیادی از شهرک های صهیونیستی باید پناهگاه های زیر زمینی داشته باشند تا شاید از هدف موشک های فلسطینی در امان بمانند.بنابراین تلاش آمریکا برای بازسازی نظامی رژیم صهیونیستی نیز ره به جایی نخواهد برد و آمریکا باید شاهد فروپاشی و اضمحلال شریک جنایتکار خود در منطقه باشد.

ارسال نظرات